
Pieter Dewinter, afgestudeerd als bioloog, zette in 2009 de stap naar een eigen zaak in de tapijtindustrie.
Nochtans was 2009 een dramatisch jaar voor de Vlaamse tapijtindustrie, maar hij geloofde in zijn product: tapijtjes waar je een eigen boodschap, tekening of foto op kan aanbrengen. Problemen om aan financiering te geraken, kende hij niet. Hij is wel gaan samenzitten met een boekhouder om een realistisch businessplan op te stellen.
Nu Pieter in de praktijk van het ondernemen staat, blijkt het soms moeilijk om dat plan te volgen. “In het begin boek je meer tegenslagen dan successen. Klanten die eerst enthousiast waren, haken daarna om een of andere reden af. Je mag zeker niet vastroesten in het idee dat je aanvankelijk van je onderneming had.”
Ook de realiteit van een zelfstandige blijkt anders te zijn dan die van een werknemer: “Ik heb altijd een firmawagen gehad, met tankkaart. Als je zelfstandig wordt, besef je ineens hoe duur benzine is. (lacht)”
Meer artikels: (nog 0 artikels in deze categorie)