Onderzochte motieven
In opdracht van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) ondervroeg GUIDO meer dan duizend Belgische studenten over hun attitude rond ondernemerschap. De resultaten waren leerrijk en verrassend.
Voor de kick
Bij de aanvang van de hogere studies speelt iets meer dan een derde van de studenten met het idee om ooit een eigen onderneming op te starten. Bij meisjes ligt het percentage een stuk lager dan bij jongens. Het idee dat ondernemen een kick geeft, blijkt daar veel mee te maken te hebben. Niet meer dan 15% zegt in de humaniora prikkels te hebben ontvangen om te ondernemen.
Keuzevak 'ondernemen'
Tijdens de hogere studies stijgt de zin om te ondernemen met zo'n 20%, ondanks het feit dat slechts een minderheid van mening is dat in het hoger onderwijs voldoende motivatie wordt gegeven om te ondernemen. Dat willen ze duidelijk veranderd zien, want de overgrote meerderheid vindt dat een specifiek (keuze)vak 'ondernemerschap' in het hoger onderwijs een goede zaak zou zijn.
Eigen baas
Jongeren die denken aan zelfstandig worden, doen dat niet voor het geld (minder dan 10%). 'Je eigen baas zijn' blijft de hoofdmotivatie voor iemand die een eigen zaak opstart. De financiering blijkt wel de hoofdbekommernis bij de opstart, op de voet gevolgd door een vernieuwend idee, goede adviseurs en een gezonde portie durf.
Minder dan de helft van de starters weet hoe hij of zij aan de nodige informatie kan geraken, het bewijs dat een website als Ctrl-Alt-Start tegemoetkomt aan een reële behoefte.
|
-
Onderzochte motieven
Onderzochte motieven
In opdracht van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) ondervroeg GUIDO meer dan duizend Belgische st ...
|
Meer artikels: (nog 0 artikels in deze categorie)