"Met een diploma kan je alle kanten uit." Het klinkt als een cliché, maar het blijkt nog te kloppen ook. In deze rubriek gaan we op zoek naar drie zelfstandigen die hetzelfde diploma op zak hebben, maar heel uiteenlopende carrières hebben uitgebouwd. Vandaag leggen we drie grafici op de onderzoekstafel.
Wie? Klaas Van de Moortel
Wat? Illustratie en vormgeving
Web? www.klaasvdm.be
Tekenen is voor Klaas al een passie zolang hij zich kan herinneren. Hij wou in het hoger onderwijs dan ook zeker de grafische toer opgaan. “Na een mislukte poging aan Sint-Lucas in Gent, ben ik naar de Arteveldehogeschool getrokken voor de richting Grafische en Digitale Vormgeving. De technische kant van onze branche kwam daar veel meer aan bod, terwijl het zwaartepunt in Sint-Lucas voor mij te veel lag op creativiteit. Een samensmelting van beide scholen zou eigenlijk de ideale mix zijn.” Toen hij zijn diploma in handen had, begon Klaas meteen te werken als vormgever bij een jeugddienst in Antwerpen. “Ik heb dit steeds graag gedaan, maar ik besefte al vlug dat werken voor een baas niet mijn ambitie was. Na twee jaar heb ik dan de stap naar zelfstandige gezet. De vrijheid die ik nu heb, is werkelijk een verademing.” Naast die vrijheid heeft een zelfstandige ook veel verantwoordelijkheid. Klaas neemt dit er met plezier bij. “Als zelfstandige zit ik steeds met de nodige onrust om genoeg opdrachten binnen te halen. Maar ik vind dat vooral spannend. Ik werk ’s avonds ook nog in een restaurant om wat financiële ademruimte te scheppen. Daarnaast is het ook leuk om nog eens onder de mensen te komen. Anders zou ik een hele week naar mijn computerscherm zitten te turen. (lacht)” Aangezien Klaas nog niet lang geleden de stap in het onbekende zette, is hij nog volop bezig met het uitbouwen van zijn zaak. Het is niet altijd even gemakkelijk, maar hij leert nog elke dag bij. “Ik heb vooral geleerd om actiever op zoek te gaan naar klanten. Nu ben ik volop bezig met het aanschrijven van uitgeverijen om mezelf voor te stellen. Vroeger, voor ik zelfstandig werd, maakte ik geregeld illustraties voor boeken en ik wil die draad terug opnemen.”
Wie? Barbara Steyaert
Wat? Webdesign en reclamecampagnes
Web? www.mred.be
“Ik was al van in de humaniora zeer visueel ingesteld en geïnteresseerd in alles wat met grafische vormgeving te maken had,” verklaart Barbara haar keuze voor Grafische en Digitale Vormgeving. Ze tekende aan de academie en aan creativiteit had ze nooit tekort. Een richting op haar lijf geschreven dus. “Ik heb de studie kunnen afronden in twee in plaats van drie jaar en ben erna meteen als zelfstandige in bijberoep beginnen te werken. Ernaast had ik nog een halftijdse job bij een grafisch bureau, maar na amper een jaar kon ik me al voltijds wijden aan mijn eigen firma, Mr Ed.” Veel problemen heeft Barbara niet gekend om een eigen zaak op poten te zetten. “Ik heb nooit moeten kijken waar mijn volgende cheque vandaan zou komen. De opdrachten kwamen vanaf het begin vlot binnen en ik kon al meteen een mooi klantenbestand uitbouwen.” Met haar firma doet ze vooral aan webdesign en werkt ze reclamecampagnes uit voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers. “Zeker in onze branche vind ik het belangrijk om projecten uit te werken zoals ik het wil. Dat is voor mij het leukste aan zelfstandig zijn: je bent zelf verantwoordelijk voor het afgeleverde product. Als je ambitieus bent, is dat een echte must. Het is altijd mijn droom geweest om zelf een succesvolle firma uit te bouwen in plaats van iemand anders te helpen met zijn succes.”
Wie? Dries Van haver
Wat? Ontwerp voor print en web
Web? www.lavagraphics.be
De interesse van Dries voor de grafische wereld begon al in de humaniora en is ondertussen uitgegroeid tot een echte passie. Eens afgestudeerd aan de Arteveldehogeschool begon hij, na enkele omzwervingen bij verschillende grafische bedrijven, een eigen zaak met zijn creatieve zielsverwant Pieter, die de grafische richting aan het Kask had gevolgd. “Op die manier hebben we het beste van beide werelden. Pieter heeft de creatieve leiding terwijl ik insta voor de dagelijkse leiding, het concept en de strategie.” De start van hun zaak kreeg onverwachts een duw in de rug. Door de economische crisis waren bedrijven op zoek naar een meer prijsbewuste oplossing voor hun communicatie en de beginnende ondernemers grepen deze opportuniteit met beide handen. Het was het begin van een succesverhaal. “We verruilen in het voorjaar van 2013 onze huidige locatie voor een grotere, aangezien we ondertussen al twee werknemers in dienst hebben.” Dries is dus goed op weg zijn droom waar te maken. “Ik kom uit een familie van zelfstandigen en het was ook altijd mijn bedoeling om dit te worden. Als je echt gepassioneerd bent, is het volgens mij een logische keuze.” Zijn interesse beperkt zich ook niet alleen tot de grafische kant van de zaak. Door op eigen houtje veel bij te leren, kan hij reeds een volledig communicatieplan aanbieden aan zijn klanten. “Ik wil blijven leren en me actief inzetten voor de sector. Daarom ben ik nu ook jurylid bij ‘Awwwards’, een internationale organisatie die origineel webdesign in de bloemen zet.”
(SA)
Meer artikels: (nog 223 artikels in deze categorie)