‘Goede wijn behoeft geen krans.’ Dit moet zowat het meest foute gezegde ooit zijn. Als ondernemer moet je bekend worden, moet je reclame maken voor je product of dienst. Het is geen toeval dat zelfs de grootste bedrijven vele miljarden euro en dollar uitgeven aan marketing en reclame. Als beginnende ondernemer heeft u wellicht iets minder geld. Gelukkig kan u via het internet heel veel bereiken met heel weinig geld. Als u er voldoende moeite voor doet.
Natuurlijk kan je heel wat bedenkingen formuleren bij de hype rond sociale media. Als je echter het hele digitale plaatje bekijkt, is er heel wat mogelijk. Voor ieder bedrijf kan via het internet heel wat gecommuniceerd worden.
We geven hieronder tien tips. Het is aan u om te kijken wat voor u nuttig kan zijn. En natuurlijk moet u ook voldoende realistisch blijven. Als je alle communicatie mogelijkheden wil hanteren, zal er niet veel tijd overblijven voor iets anders.
-Da’s al meteen de eerste tip: kies de voor jou meest geschikte kanalen en werk daar voldoende intens op. De rest laat je liggen.
-Door de recente hype rond sociale media, worden wel eens de oude (nu ja) digitale mogelijkheden vergeten. Een degelijke website is meestal erg belangrijk. Via mail kan je nog altijd gericht communiceren. Blogs worden nog graag gelezen als ze een meerwaarde bieden. Iedereen lust wel een You Tube-filmpje. Games blijven populair.
-Laat je niet verleiden door het negativisme dat welig tiert op digitale media. Vertrek van je eigen sterkte. Mensen horen liever een positieve dan een negatieve boodschap.
-Het internet laat communicatie in twee richtingen toe. Geef niet alleen je boodschap maar luister ook naar wat over je gezegd wordt.
-Communicatie in twee richtingen leidt al snel naar een soort groepsgevoel. Of de vele ‘communities’ op het internet allemaal zo hecht zijn, mag betwijfeld worden, maar je kan wel een grote betrokkenheid creëren, met een relatie op langere termijn. Probeer daarom informatie te bekomen van je klanten. Hun contactgegevens om te beginnen.
-Het internet kan een enorme bron van informatie zijn. Je kan makkelijk het surfgedrag van je (potentiële) klanten analyseren en zo leren wat hen aantrekt. Bedenk je communicatie dusdanig dat je veel informatie terug krijgt. Bijvoorbeeld via invulformulieren bij wedstrijden of promoties.
-Om te krijgen, moet je geven. Mensen zullen je digitale communicatie pas volgen als ze daar voordeel bij hebben. Geef ze informatie, een promotie, een filmpje of spelletje … op regelmatige basis.
-Zoals altijd: hou het simpel. Geef je website een eenvoudig adres. Maak je boodschappen makkelijk verstaanbaar en kort.
-Zorg voor linken. Koppel al je digitale communicatie aan elkaar. Zorg dat je bereikbaar bent vanuit andere websites. Like, share en tweet met zielsverwanten.
-Tot slot, het internet moet je natuurlijk niet alleen gebruiken om over jezelf te communiceren. Het is een uitstekend middel om heel wat over je concurrenten te weten te komen. En omgekeerd. (DDW)
Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)