1 diploma 3 zelfstandigen: Economie
Share/Save/Bookmark
1 diploma 3 zelfstandigen: Economie

Categorie: Ondernemen

 


 

"Met een diploma kan je alle kanten uit." Het klinkt als een cliché, maar het blijkt nog te kloppen ook. In deze rubriek gaan we op zoek naar drie zelfstandigen die hetzelfde diploma op zak hebben, maar heel uiteenlopende carrières hebben uitgebouwd. Vandaag leggen we drie economisten op de onderzoekstafel.
 
Wie? Katlijn Voordeckers
Wat? Zaakvoerder bij OpmerKelijk (businesscoaching, consulting en training voor vrouwelijke ondernemers)
Web? http://opmerkelijk.be
 
“In de toegepaste economische wetenschappen vond ik alle zaken terug die ik bij mezelf wilde ontplooien en bovendien kan je er alle kanten mee uit, dus was de keuze snel gemaakt.” Na haar studies vond Katlijn snel een job bij een bank, waar ze doorgroeide tot adjunct-directeur en zo de rechterhand was van ‘de grote baas’. “Nadat ik bevallen was van mijn eerste kindje, kon ik er opnieuw aan de slag, deze keer als KMO-adviseur. Ik beheerde toen de portefeuille van alle zelfstandige ondernemers, KMO’s en vrije beroepers in alle fases van het ondernemerschap. Het is tijdens die job dat ik besefte dat ik aan de verkeerde kant van de tafel zat. Ik wou zelf ondernemer worden. Eerst had ik een zaak in bijberoep rond styling en kleur- en stijladvies die ongewoon snel groeide, maar ik miste het economische aspect. Ik realiseerde me dat velen me vroegen hoe ik zo snel succes kon boeken, en zo viel alles in de plooi. Ik besloot mijn economische achtergrond en marketingkennis te gebruiken om anderen te begeleiden. Omdat ik merkte dat vooral vrouwelijke ondernemers een duwtje in de rug kunnen gebruiken, koos ik ervoor mij op die doelgroep te concentreren. Vandaag bied ik business coaching, consulting en training aan, zowel aan starters als aan dames die al langer bezig zijn, om te werken aan hun profilering, strategie en communicatie.”
 
Wie? Gert Gijbels
Wat? Zaakvoerder bij Mookum, een platform waarbij ze jong talent scouten en helpen hun product op de markt te brengen
Web? www.mookum.be
 
Gert is afgestudeerd als handelsingenieur, in de richting operationeel management en logistiek, en heeft daar tot op de dag van vandaag absoluut geen spijt van. Omdat hij als eerste in België zijn over e-procurement schreef, over het elektronisch laten verlopen van processen in verband met overheidsopdrachten, kwam het grootse Atlas Copco hem eigenhandig een job aanbieden, een kans die hij met beide handen greep. Bedoeling was bij 700 internationale leveranciers van hen een e-procurementplatform uit te werken en te implementeren. “Intussen kwamen er ook logistieke en salestaken bij. Ze noemden me zelfs de vliegende aankoper. (lacht) Ik kreeg de kriebel van het reizen en toen ik in 2003 geselecteerd werd door het Koning Albertfonds om in China Belgische bedrijven op te richten, besloot ik daarheen te verhuizen. Zeven jaar later kwam ik terug en nam ik me voor om mensen die goede producten of ideeën hebben te ondersteunen, zodat het concept geen stille dood sterft. Zo is twee jaar geleden Mookum ontstaan.” Bedoeling is om jong talent te scouten en hun producten effectief op de markt te brengen, en dat via nieuwe productieprocessen die hier lokaal kunnen plaatsvinden. Vorig jaar won Mookum al een prijs voor de beste e-commerce startup, dat belooft.
 
 
Wie? Maarten Krikken
Wat? Barú
Web? www.baru.be
 
Met een master in de internationale marketing op zak, kon Maarten al snel aan het werk als Export Manager bij het bedrijf waar hij zijn afstudeerproject had gelopen. Gedurende zeven jaar stond hij er in voor de verkoop van private label dranken in onder andere Groot-Brittannië, Duitsland, het Midden-Oosten en Azië. “De uitdaging om iets van nul op te starten met een aantal collega’s werd op den duur zo groot… We zijn dan begonnen als exporteur van Belgische chocoladeproducten, maar intussen brengen we ook zelf lekkere, authentieke producten op de markt die je elders niet vindt. Marshmallows met honing, vanille en chocolade bijvoorbeeld, of chocolaatjes in de vorm van nijlpaardjes met artisanale vullingen. We hechten trouwens héél veel belang aan het design, zowel van de verpakkingen als van de producten zelf.” Vandaag wordt Barú al geëxporteerd naar een 15-tal landen, en vind je de producten in department stores in Londen, Tokio en New York. Maarten richt zich vooral op de in- en verkoop, productieplanning en logistiek, maar in de praktijk springt hij ook gewoon bij waar nodig. “We zijn gestart in de crisis, dus het kan alleen maar beter gaan.” (lacht)
 
(SVR)

 


Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)

Send To Friend
Stuur dit artikel door naar een vriend(in).

Jouw e-mailadres:
Het e-mailadres van je vriend(in):
Om naar meerdere e-mailadressen te sturen, plaats een ; tussen de e-mailadressen (geen spaties voor of achter de ;)
Onderwerp:
Typ je bericht naar deze persoon (optioneel):
Geef bovenstaande code hier in:

Geef je score
Geef hier jouw score:  50%