![Bedrijven zoeken ook via internet naar freelance medewerkers en zelfstandigen](/Portals/0/linkedin.jpg)
Waar ga ik mijn toekomstige klanten vinden is ongetwijfeld één van de belangrijkste vragen waar startende zelfstandigen en freelancers mee worstelen. De beste referenties voor jezelf komen uiteraard uit je eigen netwerk. Maar wat als dit netwerk nog niet zo uitgebreid is? Waar vind je nog nieuwe opdrachten als freelance medewerker?
1. Eén van de snelste manieren om met bedrijven in contact te komen is het internet. Abonneer je op een Google Alert. Google verwittigt je gratis wanneer er ergens vacatures voor zelfstandigen verschijnen.
2. Je kunt ook altijd eens een kijkje nemen op een freelance website zoals Freelancenetwork.be. Deze Belgische site heeft dagelijks nieuwe freelance opdrachten in de administratieve en technische richtingen. Het interessante aan de site is dat zij geen commissie op opdrachten nemen en dat je met de opdrachtgevers rechtstreeks contact kunt opnemen en onderling tarieven kunt afspreken.
In de afgelopen 2 jaar zijn er op de site meer dan 3.600 vacatures voor zelfstandigen verschenen. Dit is het beste bewijs dat bedrijven ook bewust op het internet op zoek gaan naar partners om hun werk gerelateerd probleem op te lossen.
3. Een derde belangrijke bron van contacten leggen zijn de talrijke netwerkmeetings en open coffees die in gans het land georganiseerd worden. Hier komen tal van zaakvoerders samen met het doel om snel nieuwe contacten te leggen. Het is als het ware een vorm van speeddating op bedrijfsniveau. Denk aan de bijeenkomsten van Unizo, de A12 Business Club, Antwerp-netwerkmeetings.
4. Ook Linkedin kan helpen. Zorg ervoor dat je een recente cv invoert en voorzie trefwoorden op dewelke je makkelijk gevonden kunt worden. Vermeld ook het woord freelance, freelancer of zelfstandige gekoppeld aan je specialiteit (vb: freelance copywriter, freelance grafisch ontwerper, freelance programmeur). Zo ben je zeker dat je profiel tenminste in de selectie op trefwoorden mee opgenomen wordt.
5. Een eigen website helpt je ongetwijfeld aan eigen klanten. Het voordeel is dat je hier zelf de vorm en de inhoud bepaalt en dat bedrijven je makkelijk via een contactformulier kunnen mailen.
Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)