Tom Hamers (27) richt website op rond ‘traineeships’ voor ambitieuze studenten
Share/Save/Bookmark
Tom Hamers (27) richt website op rond ‘traineeships’ voor ambitieuze studenten

Categorie: Ondernemen

Traineeships zijn al langer een hype in het buitenland, maar vandaag kiezen ook in België steeds meer laatstejaars en pas afgestudeerden voor zulke ‘professionele stages’. Tom Hamers en Alexander Kupers mistten een degelijke website rond dit fenomeen, bouwden dan maar zelf een deftig digitaal huisje en ondertussen hebben ze gemiddeld meer dan 165 plaatsen te geef. De hoogste tijd voor een introductie dus.

 

GUIDO: Voor de leken onder ons… Wat voor beest is zo’n traineeship precies?

Tom: Dat is een startersprogramma van gemiddeld twee jaar voor pas afgestudeerden met een universitair diploma of voor jongeren met maximum twee jaar werkervaring. Op onze site staan er talrijke bedrijven die een traineeship aanbieden en zij geven jongeren de kans om diverse projecten te doen binnen verschillende departementen van het bedrijf. De managers in spe krijgen extra training, begeleiding, visibiliteit naar het topmanagement én krijgen vaak zelfs de kans om aan internationale projecten mee te werken.
GUIDO: Tal van voordelen dus. En zijn er ook nadelen aan verbonden?
Tom: Er bestaat de kans dat de kwaliteit van het leerprogramma niet is wat je ervan verwachtte. In Nederland is de markt sterk ontwikkeld en wordt het woord ‘traineeship’ zo gehyped dat ze de detachering van een klein bedrijf soms een traineeship durven noemen. Als student moet je daar vast en zeker voor opletten als je gaat solliciteren. Daarnaast kan het zijn dat er niet altijd evenveel projecten aanwezig zijn of dat je niet goed wordt begeleid.
GUIDO: Hoe ben je op het idee gekomen om een website over traineeships op te starten?
Tom: Nadat ik de diploma’s Burgerlijk Ingenieur en Management op zak had, wilde ik graag een Management Traineeship gaan volgen.
Samen met Alexander Kupers, een medestudent, zocht ik naar een website die een volledig overzicht gaf van traineeships die je allemaal kon volgen binnen Europa, maar er bestond zo geen site. Via Google zijn we dan gericht beginnen zoeken naar de zogenaamde Young Talent programma’s, waardoor we uiteindelijk tot een lijst van 150 verschillende traineeships kwamen. Deze hebben we in 2008 op een website gezet en dat was het begin van ‘Become A Trainee’. Ondertussen blijft deze lijst verder aangroeien en bevat ze nu, zelfs na de crisis, 165 programma’s.
GUIDO: Waren er struikelblokken bij het opstarten?
Tom: Ja, de bedoeling van de website was in eerste instantie geld opbrengen en dat lukte niet. We dachten dat als we 150 traineeships van verschillende bedrijven online zouden zetten, de bedrijven wel zouden betalen voor de publicatie van meer uitleg, banners en enkele getuigenissen. Uiteindelijk kwam er vrij weinig reactie op. Wanneer grote bedrijven dergelijke leerprogramma’s op hun eigen website aanbieden, stromen er wel 2000 aanvragen zouden binnen. Grote bedrijven hebben weinig nood aan extra advertising.
GUIDO: Hoe zijn jullie dan toch kunnen groeien?
Tom: Na overleg met de bedrijven zijn we tot de conclusie gekomen dat ze eigenlijk niet weten wat de kwaliteit van hun programma en hun positie op de markt is. Vanaf dat moment hebben we een onderzoeksplatform opgezet en via allerlei kanalen getracht feedback te krijgen van trainees en ex-trainees. Op die manier tonen we een zeer concrete meerwaarde en zijn er vruchtbare partnerships opgezet.
GUIDO: Is er veel interesse in traineeships?
Tom: Ja, voornamelijk de afgestudeerden uit economische richtingen en burgerlijke ingenieurs zijn geïnteresseerd. Als je snel de werking van een bedrijf wil leren kennen en een groot netwerk wil uitbouwen is zo’n programma ideaal. Maar de kandidaturen lopen soms zo hoog op dat de bedrijven testrondes organiseren voordat je kans maakt om aan een programma te beginnen en dan is het al moeilijker om te starten als trainee.
GUIDO: Hoe zie je de toekomst voor de website?
Tom: Become A Trainee wil zijn inhoudelijke kennis nog meer uitbreiden. Met onze expertise kunnen we zowel studenten als bedrijven helpen om elkaar te vinden in young talent programma’s. Ondertussen adviseren we bedrijven wanneer ze bestaande programma’s verbeteren of nieuwe programma’s opstarten. Daarnaast trachten we de studenten inzicht te geven van de goede, maar ook minder goede aspecten van het programma per type traineeship en studierichting.
 
Voor meer info: www.becomeatrainee.eu
 
(ADG)

foto: Tom Hamers (rechts) en Alexander Kupers (links)


Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)

Send To Friend
Stuur dit artikel door naar een vriend(in).

Jouw e-mailadres:
Het e-mailadres van je vriend(in):
Om naar meerdere e-mailadressen te sturen, plaats een ; tussen de e-mailadressen (geen spaties voor of achter de ;)
Onderwerp:
Typ je bericht naar deze persoon (optioneel):
Geef bovenstaande code hier in:

Geef je score
Geef hier jouw score:  50%