Grégory en Olivier hebben de taken mooi verdeeld bij GO-Media
Share/Save/Bookmark
Grégory en Olivier hebben de taken mooi verdeeld bij GO-Media

Categorie: Ondernemen

Tweelingbroers Grégory en Olivier Maes (22) delen niet alleen een verjaardagstaart, maar ook één grote passie: GO-media. Drie jaar bestaat het bedrijf ondertussen al en hoewel ze nog continu hun werkwijze optimaliseren, hebben ze toch al een fraai aantal klanten bijeen gesprokkeld. Olivier bouwt de websites en verzorgt alles wat daarbij komt kijken en Grégory neemt de videoproductie en de pr voor zijn rekening. GUIDO zocht die laatste op, zeg maar de babbelaar van de twee.

 

 

“Dat we tweelingbroers zijn, is absoluut een pluspunt.”
 
GUIDO: Wou je altijd al een zaak opstarten?
Grégory: Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar ik wist wel dat ik veel verantwoordelijkheid en een leidinggevende functie wou. Ik heb vroeger ook al eens meegewerkt aan de organisatie van een rockconcert op onze school, en aangezien zowat onze ganse familie als zelfstandige werkt, zijn we er op die manier een beetje ingerold. ’t Was trouwens mijn vader die ons aanraadde om een bvba op te starten. We staken toch heel veel tijd in websites bouwen en filmpjes maken en zo zouden we niet alleen wat geld terugkrijgen om ons materiaal mee te financieren, maar het is bovendien ook een hele goede manier om de theorie die ik op school leer om te zetten naar de praktijk. Nu neemt Olivier de bouw van websites op zich en alles wat daarbij komt kijken en doe ik de pr en daarnaast ook de videoproductie. Dat wil zeggen dat ik op vraag van een bedrijf beelden maak van een event en die nadien ga monteren tot een mooi geheel.
GUIDO: Hebben jullie een publiciteitscampagne gevoerd?
Grégory: Dat was eigenlijk niet nodig, want we hadden het geluk om ons familiebedrijf als eerste klant te mogen noteren. We leverden goed werk en via mond-aan-mondreclame kwamen almaar meer klanten binnen. Twee jaar terug stonden we dan met een interview in een jobkrant en zo kregen we er opnieuw klanten bij.
GUIDO: Maar er was wel een businessplan?
Grégory: Helemaal in ’t begin heb ik dat wel eens opgesteld, ja. Maar stelde dat iets voor? Nee. Aan de financiële analyse heb ik dan weer wel veel tijd besteed.
GUIDO: Welke risico’s hebben jullie genomen?
Grégory: Niet veel. Zo hebben we bijvoorbeeld geen personeel aangeworven, omdat dat ons veel geld zou kosten. Wij werken trouwens zelf ook onbetaald, anders zouden we onze kinderbijslag kwijtspelen. Met de winst betalen we de rekeningen en kopen we mooie apparatuur. Daarnaast hebben we ook bewust gekozen om geen kantoorruimte te huren. Thuis beschikken we wel over een mooie kamer op zolder, waar onze computers en zo zijn geïnstalleerd. Nu we al gegroeid zijn, merken we echter wel dat een degelijk kantoor handig zou zijn om klanten te ontvangen. Hiervoor hebben we beroep gedaan op de facilitaire ondersteuning van het Centrum voor Ondernemen.
GUIDO: Hoe valt het mee om samen te werken met je tweelingbroer?
Grégory: Dat we tweelingbroers zijn, is net een pluspunt. Ik noem het zelfs een van onze succesfactoren. Je hoort wel eens dat tweelingen zeggen dat ze elkaar aanvoelen, wel, bij ons is dat echt zo. En daar komt nog bij dat we elkaar ook goed aanvúllen. Hij blijft liever thuis achter de computer en ik leg het heel graag uit. (lacht) En als we dan eens vloeken tegen elkaar, is dat vijf minuten later alweer vergeven en vergeten. Tussen vrienden of kennissen kan dat soms anders liggen.
GUIDO: Heb je nog genoeg tijd om student te zijn?
Grégory: Tot op heden is dat altijd goed gelukt. Ik moet wel zeggen dat het afgelopen semester moeilijker werd, omdat mijn thesis erbij kwam en ik tegelijkertijd mijn stage liep. Maar vaste klanten rekenen op ons, dus kunnen we ze niet negeren, ook niet in zo’n drukke periode.
GUIDO: Wat zijn de toekomstplannen?
Grégory: Vanaf oktober 2011 starten we met een multicameradienst. Dat houdt in dat we een liveconcert opnemen met meerdere camera’s, die beelden onmiddellijk bewerken en aan elkaar plakken om ze dan te branden op dvd. Hiervoor werken we samen met een aantal gedreven jobstudenten. Naar aanleiding van deze nieuwe activiteit nemen we deel aan het programma ‘De Ondernemers’, dat vanaf eind september zal worden uitgezonden op de lokale televisiezender AVS. De opstart van deze nieuwe dienst brengt weer heel wat onzekerheid en stress met zich mee, maar het blijft spannend en is voor ons vooral een nieuwe uitdaging.
 
(SVR)

Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)

Send To Friend
Stuur dit artikel door naar een vriend(in).

Jouw e-mailadres:
Het e-mailadres van je vriend(in):
Om naar meerdere e-mailadressen te sturen, plaats een ; tussen de e-mailadressen (geen spaties voor of achter de ;)
Onderwerp:
Typ je bericht naar deze persoon (optioneel):
Geef bovenstaande code hier in:

Geef je score
Geef hier jouw score:  50%