Checklist voor wie wil solliciteren als zelfstandige
Share/Save/Bookmark
Checklist voor wie wil solliciteren als zelfstandige

Categorie: Ondernemen

 


Solliciteren is iets wat je beter zo secuur mogelijk voorbereidt. Je kan allerhande achtergrondartikels lezen, sollicitatietrainingen volgen en je informeren over de geplogenheden van de betere job search, maar dan nog kan je belangrijke dingen vergeten. Niet zo als je GUIDO's sollicitatiechecklists bij de hand hebt!

 
Verloopt solliciteren altijd en overal op dezelfde gestructureerde manier? Hell no! In deze rubriek nemen we sollicitatieprocedures onder de loep in verschillende sectoren en bij uiteenlopende werkgevers.
 
1) Groot bedrijf
2) Overheid
3) KMO
4) Onderwijs
5) Sociale sector
6) Zelfstandige
 
Als er ondernemersbloed door je aderen gutst, dan ga je niet voor een baas werken. Nee, dan neem je je eigen gouden idee in handen en word je zelfstandig. Maar ook dan zal je moeten solliciteren: niet bij een werkgever, maar bij klanten.
 
þ
VINK AAN
 
o
Uiteraard surf je eerst en vooral naar www.ctrl-alt-start.be, dé uitgelezen infosite voor jonge starters.
 
o
Bij organisaties als VDAB, Unizo, VBO en Voka kan je uitgebreide en degelijke brochures verkrijgen die je vertellen wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van een zaak.
 
o
Mond-aan-mondreclame is nog steeds de beste publiciteit die je kunt dromen. Zorg er dus voor dat je omgeving weet dat je je gevestigd hebt als zelfstandige.
 
o
Vraag aan familie, vrienden en kennissen om je aan te bevelen bij de mensen die zij kennen.
 
o
Zorg ervoor dat jouw enthousiasme als kersverse zelfstandige aanstekelijk werkt in je omgeving, zodat een positieve vibe wordt gecreëerd.
 
o
Think global, act local. Uiteraard wil je dat je zaak op termijn uitgroeit tot een nationaal of misschien zelfs internationaal succes, maar begin maar eerst met klanten te werven in je eigen omgeving.
 
o
Voel je niet te beroerd om bescheiden doch doeltreffende middelen te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de prikborden met 'annoncekes' in warenhuizen.
 
o
Een bedrijf zonder website is een bedrijf dat niet bestaat. Een site is een puik digitaal visitekaartje dat je toelaat om eenvoudig en snel alle details over je nieuwe zaak over te maken aan potentiële klanten.
 
o
Zorg er zo snel mogelijk voor dat je handelsgegevens worden opgenomen in de Gouden Gids, onder de correcte categorie.
 
o
Zorg ervoor dat je met correcte gegevens terechtkomt in gegevensdatabanken in jouw branche.
 
o
Als je het gericht doet, kan het lonend zijn: een advertentie plaatsen. Kies op voorhand erg zorgvuldig het medium waarin je wil adverteren, zodat de juiste doelgroep je advertentie te zien krijgt.
 
o
Zorg ervoor dat je regelmatig in contact komt met collega-zaakvoerders, en met de decision makers in je bedrijfstak.
 
o
Lid worden van een serviceclub of andere verenigingen kan een efficiënte vorm van netwerken zijn.
 
o
Gerichte praatjes slaan op allerhande recepties en feestjes werkt klantenbindend.
 
o
Stuur een persbericht over je nieuwe zaak, of organiseer een persconferentie om je activiteiten voor te stellen. Het kan je heel wat gratis publiciteit opleveren.
 
o
Eenmaal je genoeg contactadressen van potentiële klanten hebt verzameld, kan je overwegen om een mailing te sturen waarin je je diensten aanbiedt.
 
o
Als je een mailing hebt gestuurd, is het nodig dat je die een paar dagen later opvolgt per telefoon.
 
o
Om een echte klantenmagneet te worden, zal je meer moeten doen dan deze hokjes aanvinken. Volg zo snel mogelijk een intensieve marketingcursus.
 
 
(SDB)

 


Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)

Send To Friend
Stuur dit artikel door naar een vriend(in).

Jouw e-mailadres:
Het e-mailadres van je vriend(in):
Om naar meerdere e-mailadressen te sturen, plaats een ; tussen de e-mailadressen (geen spaties voor of achter de ;)
Onderwerp:
Typ je bericht naar deze persoon (optioneel):
Geef bovenstaande code hier in:

Geef je score
Geef hier jouw score:  50%