Outspot.be: Belgische pionier van de social buying sites
Share/Save/Bookmark
Outspot.be: Belgische pionier van de social buying sites

Categorie: Ondernemen

 


De social buying sites, een vorm van groepsaankopen zeg maar, schieten al geruime tijd als paddenstoelen uit de grond. De Belgische grondlegger, nog lang voor iemand had gehoord van Groupon en aanverwanten, gaat door het leven als Outspot.be en is opgestart door twee ambitieuze broers. Wij gingen praten met een ervan, Thomas Van Overbeke, en zochten uit waar hun sleutel tot een succesvolle onderneming verstopt ligt.
 
 “We hebben al onze andere plannen in de vuilnisbak gekieperd en ons ten volle op Outspot geconcentreerd.”
 
GUIDO: Hoe zijn jullie op het idee van Outspot gekomen?
Thomas: Ik ben na mijn studies in de IT-wereld terechtgekomen en heb zo het wereldje leren kennen. De ambitie om een eigen onderneming op te starten leefde al ettelijke jaren, zowel bij mezelf als bij mijn broer Stefan, en in 2008 hebben we de sprong in het diepe gewaagd. Onze droom was om zelfstandig te worden, maar waarmee, dat was eigenlijk om het even. (lacht) Daarom hebben we na kleinschalige marktonderzoeken enkele projecten opgestart met als doel de beste over te houden. Het bleek al vlug dat Outspot de onbetwiste winnaar zou worden. We hebben dan al onze andere plannen in de vuilnisbak gekieperd en ons ten volle op Outspot geconcentreerd.
GUIDO: Was het een gemakkelijke start?
Thomas: We zijn officieel gestart in 2009 en waren dan de enige speler op de Belgische markt. Onze tweede deal was meteen een regelrecht succes en we hebben op die manier ons klantenbestand toch gevoelig kunnen uitbreiden. We zijn dus snel beginnen te groeien, maar toch met de nodige behoedzaamheid. Mijn broer en ik hadden dan ook ons eigen spaargeld geïnvesteerd. Het eerste jaar was het soms moeilijk om de touwtjes aan elkaar te knopen, maar we zijn er wel in geslaagd om zonder extern kapitaal en grote leningen een bloeiende onderneming uit de grond te stampen.
GUIDO: Toen de social buying sites enkele jaren geleden enorm populair werden, stapelden ook de klachten zich meteen op. Zijn de kinderziektes nu verdwenen?
Thomas: Hierbij wil ik wel vermelden dat wij nooit veel klachten hebben ontvangen. De meeste problemen waren voor de rekening van Groupon, maar de mensen scheerden ons inderdaad allemaal over dezelfde kam. De volledige branche kwam zo in een slecht daglicht te staan. Ik heb de indruk dat het ondertussen al veel is verbeterd. Groupon heeft zich ook wat herpakt en de markt begint te stabiliseren. Ze laten de klachten bijvoorbeeld minder lang aanslepen en gaan de zaken actiever aanpakken. Het blijft natuurlijk wel een Amerikaans bedrijf: ze hanteren een agressieve aanpak en zijn gericht op hard-selling, zoals dat dan heet. De kleine lettertjes blijven populair bij Groupon, waardoor de problemen zich pas achteraf stellen.
GUIDO: Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?
Thomas: Aangezien wij de eersten waren op de markt, hadden we van begin af aan al een andere aanpak: het inspirerende. Het komt erop neer dat wij meer thematisch te werk gaan. Concreet gaan we dus op zoek naar een thema, bijvoorbeeld oesters, en dan hangen wij daar enkele partners aan vast, in dit geval dus restaurants. We gaan onze klanten dus inspireren binnen een bepaald thema. Ons stokpaardje is en blijft ook onze klantvriendelijkheid. Daar investeren we enorm veel tijd en kapitaal in. Klanten kunnen ons altijd bellen en we lossen hun problemen ook effectief op. Een tijd geleden hebben we ook een garantie van zes maanden in het leven geroepen om aan te tonen dat we kwaliteit leveren. Wettelijk gezien zijn we verplicht mensen tot twee weken na hun aankoop terug te betalen indien ze dit wensen, maar wij doen er nog een serieuze schep bovenop. Dat wekt veel vertrouwen op bij onze klanten.
GUIDO: Wat zijn jullie toekomstperspectieven?
Thomas: Onze ledengroei is momenteel aan het vertragen. Dat komt omdat we met meer dan anderhalf miljoen leden het verzadigingspunt voor België benaderen. Er zijn wel nog andere mogelijkheden om te groeien. We kunnen onze deals bijvoorbeeld nog straffer maken in de toekomst en we kijken ook al over de landsgrenzen. Vooral in de buurlanden kunnen veel van onze deals hun weg naar het grote publiek vinden. Daar is er wel nog meer concurrentie. De Nederlanders bijvoorbeeld staan al veel verder in de e-commerce branche. De markt is moeilijker te penetreren, maar het schaalvoordeel dat we kunnen bekomen, weegt daar zeker meer door.
 
(SA)


Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)

Send To Friend
Stuur dit artikel door naar een vriend(in).

Jouw e-mailadres:
Het e-mailadres van je vriend(in):
Om naar meerdere e-mailadressen te sturen, plaats een ; tussen de e-mailadressen (geen spaties voor of achter de ;)
Onderwerp:
Typ je bericht naar deze persoon (optioneel):
Geef bovenstaande code hier in:

Geef je score
Geef hier jouw score:  50%