Van boule de berlin tot gevulde gehaktbal: Het succesverhaal van WIM BALLIEU
Share/Save/Bookmark
Van boule de berlin tot gevulde gehaktbal: Het succesverhaal van WIM BALLIEU

Categorie: Ondernemen

 


 Als kok in het televisieprogramma Goe Gebakken zagen we Wim Ballieu al heerlijke desserts uit zijn koksmuts toveren, maar sinds een dik jaar kunnen we zijn kookkunsten ook zelf proeven in Balls&Glory. Wat begon als een trendy pop-uprestaurant is nu een bloeiende onderneming met twee eethuizen en verschillende verkooppunten. Zelf verklaart hij zijn succes zo: “We zoeken opnieuw naar authenticiteit en echtheid, ook in ons eten.”

 
 
GUIDO: Je wil met Balls&Glory terug naar de roots. Waarom heb je specifiek voor gehaktballen gekozen en geen ander product of gerecht?
Wim: Ik droomde van een soort zoute patisserie. Ik wou een toonbank vol met dezelfde vormen, maar allemaal verschillende smaken. Gehakt is daar een dankbaar product voor. Het is bovendien duurzaam verantwoord vlees, omdat je alle stukken van het dier kan gebruiken. We kweken de varkens trouwens zelf. Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar authenticiteit en duurzaamheid, en we kunnen ook niet negeren dat mensen harder gaan nadenken over wat ze doen met hun geld. Duurzame en eenvoudige producten verkopen: dat is de essentie.
GUIDO: Balls&Glory is begonnen als een pop-uprestaurant. Intussen is het een permanente zaak geworden en heb je een tweede geopend in Brugge. Was het van begin af aan de bedoeling om uit te breiden?
Wim: Ja en neen. Ik heb een businessplan geschreven met de intentie om de wereld te gaan veroveren met Vlaamse gehaktballen, maar anderzijds was het de eerste keer dat ik niet volledig zeker was of het al dan niet een succes zou worden. Het concept was doodeenvoudig en volledig uitgepuurd. Zou dit aanslaan? De pop-up was eigenlijk een test om te zien of zo’n eenvoudig concept überhaupt wel kan.
GUIDO: Je hebt al een eigen conceptcateringzaak gehad (Alfin) en had dus al ervaring als ondernemer. Kan je de twee projecten met elkaar vergelijken?
Wim: Zeker. Het enige verschil tussen de twee is dat we nu gehaktballen verkopen voor twaalf euro en dat we met Alfin kookten voor Louis Vuitton tegen driehonderd euro per persoon. Bij beide zaken draait het om wat ik ‘food, people en design’ noem: goed eten, gebracht door leuke mensen in een toffe en mooie omgeving. Het belangrijkste wat je als ondernemer moet beseffen, is dat je klanten en leveranciers de belangrijkste stakeholders van de zaak zijn. Jij bent een schakel tussen die twee en zorgt voor een meerwaarde van het product. Als je zorg draagt voor de leveranciers en de klanten, en daarmee bedoel ik leveranciers op tijd betalen, verzorgen en de klanten geven waarvoor ze naar jouw zaak zijn gekomen, dan kan je weinig mis doen in het ondernemen.
GUIDO: Is een gepaste opleiding belangrijk?
Wim: Je hebt toch wel een bepaalde bewustwording nodig. Ik heb soms schrik dat tv-programma’s mensen roekeloos gaan aanzetten tot ondernemen. Het is belangrijk dat je de risico’s van het vak kent en dat je weet hoe belangrijk is het is om bijvoorbeeld alle vergunningen in orde te hebben. Je moet op voorhand ook nadenken over waar je rendement gaat liggen en je moet realistisch zijn in de omzet die je gaat draaien. Ik heb zelf twee jaar school gelopen op Vlerick, maar de beste leerschool waren de collega-ondernemers met wie ik in contact kwam. Ervaringen uitwisselen met raadgevers en andere ondernemers is cruciaal.
GUIDO: Is dat de raad die je wil meegeven aan toekomstige ondernemers?
Wim: Absoluut! Ook dat je fouten moet durven maken. Ondernemen is zoals een taal leren. Je zal het nooit onder de knie krijgen als je alleen maar perfecte zinnen durft uitspreken.
 
(LM)

Meer artikels: (nog 257 artikels in deze categorie)

Send To Friend
Stuur dit artikel door naar een vriend(in).

Jouw e-mailadres:
Het e-mailadres van je vriend(in):
Om naar meerdere e-mailadressen te sturen, plaats een ; tussen de e-mailadressen (geen spaties voor of achter de ;)
Onderwerp:
Typ je bericht naar deze persoon (optioneel):
Geef bovenstaande code hier in:

Geef je score
Geef hier jouw score:  50%